Header Ads

Loading...

Budak 8 Tahun Korbankan Nyawa Demi Adik

Budak 8 Tahun Korbankan Nyawa Demi Adik


Sebagai ibu bapa, kalau kita perlu memilih 1 dari antara 2 orang anak kita untuk hidup dan yang lain meninggal, rasanya pasti seperti neraka.Banyak orang berkata terkadang pilihan itu harus dibuat. Tapi bagi ibu bapa, pilihan itu juga bukan pilihan. Kalaupun akhirnya ibu bapa memilih salah 1, mereka pasti akan hidup dalam penyesalan seumur hidup mereka. Sama seperti yang terjadi di bawah ini.

Baru-baru ini ada seorang kanak-kanak berumur 8 tahun, sebut saja namanya Andi, yang menderita penyakit liver yang dikenali dengan nama sirosis. Andi mempunyai seorang adik kecil yang baru berumur 1 tahun.Selama 1 tahun terakhir, ibu bapa Andi menghabiskan banyak wang demi rawatan Andi. Tapi ironinya, apabila keadaan Andi mulai membaik, adiknya diserang penyakit yang sama. Harta yang ibu bapa mereka miliki tidak banyak. Rawatan itu kalau mau dilakukan biayanya sangat besar, sementara mereka tidak mempunyai wang yang cukup untuk merawat kedua-dua anak mereka. Setelah doktor memeriksa keadaan mereka, doktor mengatakan kalau kemungkinan si adik untuk sembuh lebih besar berbanding dengan Andi, kerana penyakit yang didertia oleh si adik masih baru tahap awal.

Ibu bapa Andi harus membuat pilihan. Ini bukanlah pilihan yang mudah.Setiap hari papa dan mama Andi harus hidup di dalam pilihan yang menghantui mereka ini. Akhirnya setelah pertimbangan yang sangat panjang, mereka memutuskan untuk merawat sang adik.
Andi yang baru berumur 8 tahun itu tidak marah ataupun sedih. Dia bahkan dengan tenang berkata supaya adiknya hidup. Dia hanya punya beberapa harapan yang dia harap dapat terkabul sebelum dia pergi.
Mama yang melihat hal ini tidak boleh berbuat apa-apa selain menemani anak lelakinya yang masih kecil itu untuk merealisasikan impiannya 1 per 1.
Pertama, Andi ingin melihat tempat dia dan ibu bapanya pernah menanam labu dulu. Tempat itu sekarang sudah menjadi lapangan yang sangat besar. Tentu saja pohon labu yang pernah ditanam mereka masih ada.Andi ingin memetik buahnya, tapi sayang, pohon itu tidak hanya belum berbuah, walaupun berbunga pun belum. Andi sedih, begitu juga dengan mamanya, tapi dia tetap tidak menangis.
Kemudian Andi ingin melawat sekolahnya, bertemu sekali lagi dengan rakan-rakan dan guru-gurunya. Tapi sayangnya saat itu mereka sedang dalam masa cuti. Andi yang dirawat lama di rumah sakit tidak pernah tahu hal itu. Tapi dia tetap tidak kecewa, Andi hanya membayangkan masa-masa dia sekolah dulu. Mama yang menemani Andi kemudian menangis, memeluk Andi dan berkata supaya dia tidak mengejar impian-impiannya lagi. Mamanya tidak mahu Andi kecewa kerana tidak boleh mendapat apa yang dia impikan. Mamanya sedih sekali apabila membayangkan masa-masa di mana Andi selesai menyelesaikan segala impian kemudian meninggal.
Andi kemudian mendengar kata-kata ibu bapanya, tapi dia tetap ingin mengabulkan impiannya yang terakhir. Di masa-masa ini, mama papanya membelikan banyak mainan lilin. Banyak perkara yang mereka buat bersama-sama di sebalik air mata kesedihan yang terus menitis, mengingat waktu Andi sudah tidak lama lagi.
Suatu hari, ada seorang nenek tua yang tinggal di dekat rumah Andi datang berkunjung. Saat tahu keadaan Andi, nenek ini menangis sambil memeluk Andi. Andi yang tetap kuat kemudian menghibur nenek dan menghapuskan air matanya sambil berkata, “Nenek, jangan sedih lagi ya. Ini mungkin terakhir kalinya aku boleh hapus air mata nenek. Kalau nenek nangis lagi, nanti tidak ada yang hapusin air mata nenek.” Selesai Andi berkata, tangisan kemudian meletup di ruang tamu.
Hari demi hari, keadaan Andi memburuk dan dia harus dilarikan ke rumah sakit. Tapi sayangnya, si kecil yang berumur 8 tahun ini tidak berjaya diselamatkan hanya kerana keadaan ekonomi ibu bapanya yang tidak mencukupi. Sampai akhir, impian terakhir Andi untuk menjadi kakak yang baik bagi adiknya tetap tidak menjadi kenyataan. Di dunia ini, tidak seharusnya ada anak-anak yang seperti Andi, meninggal hanya kerana keadaan ekonomi yang tidak mencukupi. Ayo kita perangi supaya tidak ada lagi Andi Andi yang lain!

No comments:

Powered by Blogger.