Header Ads

Loading...

Tuanku Tun Aminah Minta TMJ Kembali Pada JDT


KUALA LUMPUR: Pemilik Kelab Bolasepak Johor Darul Ta’zim (JDT), Tunku Ismail Sultan Ibrahim diminta kembali memberi fokus sepenuhnya kepada projek skuad Harimau Selatan.
Perkara itu disuarakan Presiden JDT, Tunku Tun Aminah Sultan Ibrahim yang menganggap Tunku Ismail berhak menikmati segala kejayaan yang dicapai kelab berkenaan.
“Saya menyeru kepada Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail cepat kembali kepada kelab JDT dan beri fokus 100 peratus kepada projek JDT.
“Sebagai seseorang yang bertanggungjawab atas kejayaan JDT di dalam dan di luar padang selama ini, baginda (beliau) patut berada di sini supaya baginda boleh menikmati semua perkara yang sudah dicapai,” kata Tunku Tun Aminah dalam satu kenyataan di Facebook, JOHOR Southern Tigers, malam tadi.
Kenyataan daripada Tunku Tun Aminah itu dilihat mengundang sedikit persoalan mengenai tugas besar yang digalas TMJ ketika ini iaitu sebagai Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).
Bagaimanapun, TMJ pada sidang media di Johor Bahru pada Khamis lalu menegaskan beliau tidak akan melepaskan jawatan di kerusi nombor satu badan induk bola sepak negara itu walaupun terdapat desakan daripada beberapa pihak tertentu.
Menerusi kenyataan sama, Tunku Tun Aminah turut mengesahkan 10 bilik ruang korporat di Stadium Sultan Ibrahim Larkin, yang masih dalam pembinaan sudah habis ditempah.
Ia pastinya satu kejayaan berganda buat projek kelab berkenaan kerana setiap bilik itu bernilai RM500,000 bagi semusim.
“Terima kasih saya ucapkan kepada yang sentiasa menyokong dan percaya kepada projek Kelab Bolasepak JDT,” tambah Tunku Tun Aminah.
Sumber: www.bharian.com.my

“..FAM TAK ADA DUIT..SAYA LETAK RM4 JUTA DUIT SAYA SENDIRI..” – TMJ


“FAM tak ada duit, insentif bola sepak wanita, bawah 23 tahun, futsal, saya letak RM4 juta duit saya sendiri”
“Yang cakap saya nak jatuhkan bola sepak tanah air ini, ada awak letak satu sen dalam FAM?”
Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyelar individu dan pihak yang mengatakan baginda ingin menjatuhkan bola sepak tanah air.
TMJ berkata baginda telah meletakkan RM4 juta duit baginda sendiri untuk kegunaan FAM.
“FAM tak ada duit, insentif bola sepak wanita, bawah 23 tahun, futsal, saya letak RM4 juta duit saya sendiri”
“Yang cakap saya nak jatuhkan bola sepak tanah air ini, ada awak letak satu sen dalam FAM?”
Tunku Ismail menegaskan jika ingin menilai apa yang baginda lakukan kepada bola sepak negara, nilaikan dalam masa sepenggal pentadbirannya.
Baginda berkata beliau baru mengambil FAM dan tidak sampai kepada suku tahun tetapi sudah bermacam-macam penilaian dilakukan kepadanya.
“Jangan kerana cemburu dengan pencapaian JDT, cemburu dengan apa yang saya buat, tunggu pasukan negara kalah, pasal apa, peluang nak hentam.”
“Jangan jadi kartun, jangan jadi penakut, tak suka ‘face me’,” katanya.
Dalam sidang media sebentar tadi, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim memberitahu yang baginda sedang memperjuangkan hak penyiaran untuk Liga Malaysia terutama sekali Liga Super.
Baginda memberitahu, realiti di mana-mana liga di dunia sekalipun, hak penyiaran adalah sangat penting dan ia sumber utama pendapatan liga.
Sebelum ini, baginda sudah bising tentang hak penyiaran yang dirasakan tidak diuruskan dengan telus. 3 tahun yang lalu, FAM berjaya mendapatkan hak peyiarang bernilai RM46 juta daripada Astro.
Mereka hanya mengagihkan RM 1 juta kepada setiap pasukan. Ia satu angka yang tidak adil! Itupun banyak pasukan tak dapat.
Baginda ketika itu yang mengkritik dasar FAM itu telah menerima akibatnya apabila hanya RM300,000 sahaja dimasukkan ke akaun JDT.
Pada musim hadapan, baginda berjanji bahawa setiap pasukan akan mendapat hak mereka daripada penyiaran. Baginda memberithu, pada 2018, setiap pasukan dalam Liga Super akan mendapat sekitar RM3 juta sehingga RM4 juta daripada hak penyiaran.
Tetapi baginda memberitahu, duit itu akan dipantau oleh FAM supaya tidak disalahguna. Setiap pengurusan perlu telus menggunakan wang itu untuk dilaburkan dalam bola sepak dengan bukti. Misalnya dengan melaburkannya untuk fasiliti pasukan, pembangunan akademi dan sebagainya.
Langkah ini juga diharap dapat membantu mengurangkan beban kerajaan negeri yang terpaksa melaburkan jutaan ringgit setiap tahun untuk bola sepak. Sedangkan wang itu seelok-eloknya digunakan untuk rakyat.
TMJ juga memberitahu yang kini pengurusan liga Malaysia di bawah FMLLP sudah ada penasihat daripada pihak La Liga untuk membantu kita.
Satu usaha yang harus dipuji dilakukan oleh kepimpinan FAM kali ini.

No comments:

Powered by Blogger.